Wymiana młodzieży z Amsterdamem 08-12.09.2019 r.

IMG-20190910-WA0001

Poniżej prezentujemy sprawozdanie z wymiany międzynarodowej ze szkołą partnerską Spinoza Lyceum w Amsterdamie przygotowane przez naszego ucznia Franciszka Sapetę.

W wymianie uczestniczyło 13 polskich uczniów, a sama wycieczka była koordynowana przez Panie prof. Agatę Ewak i Lucynę Kajor. Podróż rozpoczęła się w czwartek rano i już około godziny 11:00 wylądowaliśmy na lotnisku Amsterdam-Schiphol i po około dwudziestu minutach po raz kolejny zobaczyliśmy się z naszymi partnerami. Nasz pierwszy dzień w Amsterdamie nie był zbytnio zróżnicowany, ponieważ polegał on na spędzaniu czasu ze swoją rodziną goszczącą. Prawie każdy uczeń wraz ze swoim partnerem poszedł zwiedzać miasto.

W poniedziałek rano spotkaliśmy się całą grupą polską na stacji Amsterdam Centraal, skąd razem z polskimi oraz holenderskimi nauczycielami pojechaliśmy do tradycyjnej holenderskiej wioski i skansenu wiatraków Zaanse Schans. Mogliśmy zobaczyć proces tworzenia tradycyjnych holenderskich butów oraz pozwiedzać wiatraki lub młyny leżące nad rzeką. Po przyjeździe do Amsterdamu w ponownie wspólnie spędziliśmy czas z naszymi partnerami z Holandii.

We wtorek spędziliśmy czas w Spinoza Lyceum. Po obejrzeniu szkoły udaliśmy się wraz z przewodnikiem do Rijksmuseum. Jest to na pewno obowiązkowy punkt przy planowaniu wizyty w Amsterdamie, ponieważ muzeum naprawdę robi ogromne wrażenie. Po zobaczeniu wszystkich najbardziej interesujących obrazów oraz innych eksponatów prezentowanych w muzeum, wraz z przewodnikiem skierowaliśmy się w stronę centrum miasta. W trakcie wspólnego zwiedzania przewodnik szczegółowo przekazał nam wiele ciekawych informacji o Amsterdamie. Wieczorem urządziliśmy małe przyjęcie w parku, podczas którego każdy mógł na spokojnie porozmawiać oraz wymienić się refleksjami na temat miasta.

W środę pojechaliśmy na wycieczkę nad Morze Północne, które bez wątpienia jest piękne. Chociaż pogoda nie dopisała spędziliśmy w Zandvoort aan Zee kilka godzin. Po powrocie do Amsterdamu każdy wrócił do domu, aby spakować walizki i przygotować się do podróży. Wieczorem wszyscy uczestnicy wymiany wraz z opiekunami spotkali się w szkole na wspólnym pożegnalnym posiłku.

W czwartek rano nasza przygoda z Amsterdamem – niestety – dobiegała końca. O godzinie 9:00 wylądowaliśmy w Katowicach. Godzinę później znów zobaczyliśmy nasze rodziny.

Podsumowując, wymiana była bardzo udana. Pomimo zmęczenia, będziemy miło wspominali naszą wymianę.”